"Hiszem, hogy az embernek mindennap lehetősége nyílik rá,
hogy az élet minden területén eldönthesse, melyik a legjobb lépés."

/Paulo Coelho: A Zahir/

Dienstag, 16. März 2010

Való Világ?

Ma volt a munkaügyi hivatal által szervezett fejtágításom első napja.
Eddig is tudtam, láttam, tapasztaltam, hogy rengeteg külföldi él Ausztriában, Bécsben, de ma mintha egy másik országba, világba csöppentem volna.

A kurzust kifejezetten szülés után újra munkába álló nőknek szervezték, az információs dosszié szerint arról kaphatunk tippeket, hogyan érdemes nekiállni munkát keresni, hogyan kell önéletrajzot írni, interjún jól szerepelni, a legjobbat magunkból kihozni és mindezt a gyerekneveléssel összeegyeztetni.

De már ahogy végignéztem a résztvevőkön, látszott, hogy inkább németórát kellene tartani.... (nem, előítéleteim nincsenek, csak tapasztalatom...).
Aztán mikor az első papírokat kellett kitölteni, már egyértelműen látszott, hogy én eléggé kivételnek, csodabogárnak számítok azzal, hogy beszélem a nyelvet (nem szólva az egyetemi végzettségemről..). Így a bemutatkozások, előadások nagyon lassan haladtak előre.

Nem zavar a másság, nem zavar, ha valaki fejkendőt hord, ha más a bőrszíne, semmi bajom a külföldiekkel, hisz én is külföldiként élek immár 15 éve.
Sőt kifejezetten szeretek más kultúrákat, embereket, egy más világot megismerni.

De számomra érthetetlen és felfoghatatlan, hogyan képes valaki hosszú éveken keresztül élni, dolgozni(?), szülni, munkanélküli segélyt elfogadni egy országban, aminek a nyelvét nem beszéli.

Szerintem az a furcsa, hogy meg sem próbálnak integrálódni, semmit nem tesznek azért, hogy beilleszkedjenek, hogy megtanulják a nyelvet.

A minap az keltett nagy felháborodást, hogy török férfiak azt követelték, hogy az osztrák iskolában németül tanító osztrák tanárnők (akiknek amúgy sincs könnyű dolguk, hisz Bécsben vannak olyan iskolák, osztályok, ahol a gyerekek 90-95%-a nem osztrák!), hordjanak fejkendőt, ha a gyerekeiket tanítják!!
És egyébként is töröljék el már a történelemkönyvekből a törökök kiverését Bécsből, mert az nem vet jó fényt rájuk, sérti az önérzetüket!

Nem szeretnék általánosítani, mert vannak közöttük máshogy gondolkodók, jobban integrálódók is.

Remélem, sikerül majd Svájcban is beilleszkednem, még ha tudom is, hogy külföldiként legalább háromszor annyit kell majd letennem az asztalra egy kis elismerésért és azért, hogy elfogadjanak.

De nem baj, ez nem fog visszavetni, sőt!!
Ha kell, akkor bizonyítok háromszor annyit és talán meg a schwitzerdüch-öt is megtanulom :)))


ps. Marcel szuperül elvolt a nagyszülőkkel, játszottak, ettek, a séta a jeges havaseső miatt elmaradt (no comment...) és a fektetéssel sem volt gond, nagyon szépen elaludt ebéd után :) Azt hiszem, már megint nekem volt nehezebb és kicsit fájdalmasabb a távollét, ő nagyon jól érezte magát :))

Kommentare:

Ferilka hat gesagt…

Teljesen megértem, amiről írsz és nagyon hasonlóan vélekedek az integrálódásról. Mi is igyekszünk a franciával és egész jól elboldogulunk most már.
Well, a svájci német nem lesz egyszerű! :-) de jó az alapod és legfőképp a hozzállásod, úgyhogy nem féltelek :-)

Hugomum hat gesagt…

en is elgondolkoztam. en nem szeretnem a lengyelt megtanulni. es itt elunk es itt szultem(mondjuk segelyt nem kaptam soha, nem is kertem :) de tudom, hogy atmenetileg leszek itt es azert talan.de erzem, keptelen lennek olyan nyelvet megtanulni, amit az eletben nem fogok utana hasznalni es nem is tetszik...
es megis integraltam magam.bar nem mondom, hogy nincs gondom neha a postan :)
de biztos be tudsz illeszkedni Svajcban efelol ne legyenek ketsegeid:)

khase hat gesagt…

Ferilka, mennyire jol tudtok franciaul? Es akkor ott csak azt hasznaljak, nemetet nem is?

Hugomum, pont Rad, a szituaciotokra gondoltam, mikor irtam ezt a postot, es sokaig fogalmazgattam, hogy erthetö legyen es probaltam ugy irni, hogy ne sertsek meg senkit vele, kenyes tema ez...
Nalad azert mas a helyzet, mert több nyelven beszelsz, meg tudod ertetni Magad, no es nem ott terveztek megöregedni!

Itt viszont olyanokrol van szo, akik 10-15 vagy meg hosszabb idö ota itt elnek, sokszor mar osztrak allampolgarok, mert vagy masodgeneraciosan itt születtek vagy asyl miatt megkaptak 10 ev utan, es megsem tudnak egy mondatot elmakogni nemetül. Es nem is akarnak megtanulni, mert itt van az egesz nagy csalad, nagy közössegben elnek, vannak boltjaik, kocsmaik, fodraszaik, etc, ahol csak az anyanyelvüket hasznaljak. Szinte varos a varosban...

Hat aztan majd par honap mulva meglatjuk, mennyire sikerül nekem a svajci nyelvet megtanulni, mindenesetre azon leszek, mert en ugy erzem jol magam valahol, ha legalabb egy kicsit meg tudom ertetni magam es engem is megertenek :)))

Ferilka hat gesagt…

Írtam neked emilkét, abban benne van a válasz a nyelvtudásunkra vonatkozóan.:-)

A genfi tó környékén és egy kicsit Valais kantonban, illetve Fribourg felé a francia a hivatalos nyelv, de a legtöbb helyen beszélik a németet is. Bár általános szabály/tapasztalat Svájcon belül, hogy a német-ajkúak jobban beszélnek franciául, mint a francia-ajkúak németül.

Ráadásul angolul is el lehet boldogulni a legtöbb városban. Biztosan meg fogod magad tudni értetni: bármennyire is más a svájci német azért értik ők a "hoch-deutsch"-ot, hiszen írásban ők is azt használják.:-)