"Hiszem, hogy az embernek mindennap lehetősége nyílik rá,
hogy az élet minden területén eldönthesse, melyik a legjobb lépés."

/Paulo Coelho: A Zahir/

Freitag, 3. Dezember 2010

Az örök kérdés

Az adventhez, karácsonyra való készülődéshez hozzá tartozik nálunk is finomabbnál finomabb sütik sütése. Év közben nagyon ritkán sütök, de ilyenkor megszáll valami, elkap a hév, volt olyan év, hogy meg sem álltam 30 különféle sütiig :) Komoly karácsonyi sütirecept-gyűjteményem van, bár a végén szinte mindig ugyanazokat sütöm :)

Ami soha nem hiányozhat, az a mézeskalács. Már az elkészítése is élmény, ahogy a langyos mézzel dolgozik az ember, nem beszélve az illatáról, ami átjárja az egész lakást. Sőt én még az ajtón lévő koszorúra is szoktam akasztani belőle, így az egész lépcsőházban mézeskalács illat van :) Az egyik legszebb (és legillatosabb) karácsonyfánk pedig az volt, amikor csak mézeskalács, szalmadíszek és gyertyák voltak rajta :)

De hogy ebben mi is az örök kérdés? Hát az, hogyan lesz a mézeskalács puha :)

Minden háziasszonynak van legalább egy tuti biztos receptje, de az internetes receptes oldalak és gasztroblogok is tele vannak puha mézes receptekkel.

Azért én is megosztom Veletek a bevált receptemet, ami szintén nagymamámtól származik, és ha nem is az első pillanattól kezdve, de nagyon nagyon sokáig puha marad (bár általában nem szokta megérni, hogy megkeményedjen :)))

Mézeskalács

Hozzávalók: 1 kg liszt, 32 dkg cukor (én kevesebbet szoktam beletenni, úgy is elég édes lesz), 32 dkg langyos méz , 4 tojás, 2 kávéskanálnyi szódabikarbóna, 1 kanál zsír (nem vaj, nem margarin), 1 dl tejföl, fahéj, szegfüszeg, szerecsendió, ánizs vagy mézeskalács-fűszerkeverék.

Az egészet összegyúrjuk, kicsit pihentetjük, aztán ujjnyi vastagságúra sodorjuk, szaggatjuk és közepesen meleg sütőben aranybarnára sütjük (nagyon gyorsan készen van).

Nagymamám mindig ki is díszítette őket, nekem erre az utóbbi években nem volt időm, de valójában nem is hiányzik a cukros máz a tetejéről, ez így szuper finom, ahogy van :))

Fémdobozban szoktam tárolni, közé almaszeleteket teszek, de ezeket cserélgetni kell, mert jártam már úgy, hogy megpenészesedett az alma és dobhattam ki a mézest is.


ps. az előző posthoz visszatérve, meglett a piros golyó is :D:D:D

Kommentare:

Andi hat gesagt…

Kipróbálom a sütit. :-)))
Köszi

Regi hat gesagt…

Most készítettünk egy rakás vajas kekszet Bendikével, és közben pont azon gondolkoztam, honnan szerezzek PUHA mézeskalács receptet, ami tényleg az! :)))

Magdaléha hat gesagt…

Nekem is van egy bevált receptem és idén már Nándi is "segít" :-)
Ami új lesz: találtam egy oetker cukormázat. Olyan kiszerelésben van, mint egy csillámosragasztó/matricafesték. Nagyon kíváncsi vagyok milyen alkotások fognak születni :-)
M

Ági meg az angyalai hat gesagt…

Szia!

A mézeskalács recept keresgélése közben bukkantam rád. Közben észrevettem, hogy rendszeres olvasóm vagy, legalábbis a bloglistádon rajta vagyok (a fotók között még nem láttalak, de lehet, hogy elkerülte a figyelmemet..)

Nem is ez a lényeg, hanem hogy szeretném tudni, hogy ez a recept azt a finom, puha mézeskalácsot eredményezi, amibe olyan jó beleharapni, vagy esetleg megkeményedik?

ui. Férjem legjobb barátja fogja a két gyerekét és feleségét és Svájcban fognak élni. Már élt és dolgozott a fiú vagy 6 évig,most megint úgy látja minden szempontból jobb lesz nekik ott. Bocsi..csak kicsit panaszkodtam.

Üdv

Ági

khase hat gesagt…

Andi, Regi, remelem, Nektek is bevalik majd :)
Magda, szamolj majd be, milyen az oetkeres cukormaz!!!

Agi, szia, igen, szoktalak olvasni, söt szerintem kommenteltem is mar Nalad :))) Es a fotom is ott van :))
Szoval a mezeskalacs finom puha lesz, ahogy irtam, nem azonnal, de 1-2 nap fem dobozba, par almaszelettel közötte, es utana nagyon nagyon sokaig puha! Az egyik titka nagymamam szerint a zsir, szoval hogy ne vaj es ne margarin legyen benne.

Svajc: fel ev utan en azt latom, h nem könnyü itt elni, persze sok minden jobb es jobban müködik, mint MO-on, de Becshez kepest, ahonnan mi jöttünk, mar nem egyertelmü, merre billene a merleg nyelve (legalabb is kivülallonak, mert nekem egyertelmü, hogy Becs fele:) Szerintem gyerekkel nagyon nehez itt, majd lesz arrol is post, h mennyire nem gyerekbarat Svajc...
Es ami a programlehetösegeket illeti (legalabb is a bentieket, mert kirandulohely van eleg;), nagyon kell keresni, hogy talaljon valamit az ember... Szoval amikor olvasom a blogodban, h Pesten ilyen program, olyan babszinhaz, ilyen müsor, akkor sovargok rendesen....
Egyebkent hova mennek a barataitok?

Mindenesetre ha kiprobaljatok a mezeskalacsot, remelem, Nektek is puha lesz :)))

Ági meg az angyalai hat gesagt…

Nagyon köszönöm, akkor zsírral készítem, egy kis plusz kalória ide vagy oda nem számít karácsonyi időszakban..

St. Gallenbe mennek és van egy pici meg egy kicsi gyerekük. És mint írtam az apukának már van tapasztalata, de akkor még nem volt apuka..szóval most más szemmel fogja látni az országot.
Bécset nem lehet megunni és tudom, hogy gyerekprogram kavalkád van ott is.
Viszont, amit írtál kirándulóhelyekben, meseszép tájakban Svájc legyőzhetetlen.

Köszi mégegyszer,

Ági

Regi hat gesagt…

Holnap, de lehet, hogy még ma megcsinálom! Csak egy kérdés. A zsír evőkanál?