"Hiszem, hogy az embernek mindennap lehetősége nyílik rá,
hogy az élet minden területén eldönthesse, melyik a legjobb lépés."

/Paulo Coelho: A Zahir/

Donnerstag, 13. Februar 2014

Hajmeresztőőőőőőőőő

Egy pillanatig nem bántuk meg, hogy Marcelt ebbe a falusi oviba irattuk be, nagyon szeret ide járni, kedvesek az óvónénik, a gyerekek többsége is és tényleg jó dolgokat csinálnak az oviban. DE!! Van pár dolog, amitől égnek áll a hajam és amiről azt gondolom, hogy egy oviban nem így kellene lennie...

1. Egyik reggel teljesen elkísértem Marcelt az oviig, mert szerettem volna kérdezni valamit az óvónénitől. Ajtó nyitva, gyerekek bent randalíroznak, ordítoznak, székekkel dobálóznak, óvónéni sehol.... Ehhez hozzá tartozik, hogy az iskola házmestere nyitja ki minden reggel az ajtókat, 7.55-kor csöngetnek, addig a gyerekeknek kint az udvaron, utcán kell várakozni és csöngetéskor mehetnek be. Ezzel nincs is semmi gond, de azért egy szülő szerintem elvárhatja, hogy 7.55-re odaérjen az óvónéni, hisz onnan már teljesen az ő felelősségük alá tartoznak a gyerekek. Több kislány elkezdett sírni, ott maradtam velük, 8.05-re ért oda az óvónéni, mert még előtte beugrot a boltba és kicsit tovább tartott a vásárlás... Hát nem tudom, melyik másik oviban fordulhat elő, hogy a gyerekek előbb bent vannak, mint az óvónéni...

2. Délben szélnek eresztik az összes gyereket és velük együtt az óvónénik is hazamennek, tehát nincs meg az, hogy "átadják" a szülőknek a gyerekeket.... Nekem rémálmom, hogy egyszer valami miatt nem érek vissza (pl. lerobban az autó vagy akármi közbejöhet) és hiába beszéltük végig Marcellel, hogy ha én nem vagyok, hova, kihez menjen, meg most már tényleg sok embert, gyereket ismer itt a faluban, akkor sem túl jó érzés...

3. Hétfőn úszni voltak az ovival és én mint lelkes szülő mentem kisérőnek :) (az úszás felejtős volt, persze nehéz, mikor egy csoportban vannak azok, akik eddig még egy lépést sem tettek a vízben és félnek tőle, azokkal, mint pl. Marcel, akik már egész jó szinten tudnak úszni, de gyerekek azért élvezték :) Oda-vissza buszoztunk, az óvónők itt sem vitték túlzásba a figyelmet, elsőként szálltak le a buszról és nem számolták, nézték végig, hogy mindenki megvan-e... gondolom abból indultak ki, hogy úgy is jön mindenki.... Visszafelé pedig minden gyerek a "saját" megállójánál" szállt le, tehát nem mentünk együtt vissza az oviba. Mondanom sem kell, az óvónéni is szépen leszállt a házánál, úgy, hogy még kb, a fele csoport fent ült a buszon... persze meg volt beszélve a szülőkkel, hogy várják a gyerekeket, de nekem ez akkor is furcsa volt...

4. Az ovinak van egy kis kertje, az egyik oldalon kerítés, a másik oldalon semmi :)) Nemhogy kapu riglivel, de még kerítés sem.... legtöbbször ha kint vannak, az óvónő bent, tehát simán el tudna menni bármelyik gyerek az oviból. Gondolom városban ez talán máshogy van, itt ilyen szinten megbíznak a gyerekekben...?!

5. A winterwerkstatt 9 feladata közül az egyik az volt, hogy egy négyszögletes fadarabot először lecsiszoltak, aztán szögeket ütöttek bele kalapáccsal, végül pedig színes gumikat feszítettek a szögek közé, ezzel a képet formázva. Szuper ötlet, nagyon szépek lettek, volt, aki virágot csinált, volt aki házat, Marcel pedig egy vitorlást, árbóccal, két vitorlával, nagyon jól kitalálta. Szintén nem ezzel van a gond, hanem azzal, hogy teljes felügyelet nélkül ütögették a szögeket a kalapáccsal, mivel a barkácsasztal kint volt az előtérben. Egyik nap két gyerek valamin összeveszett, az egyik fogta a kalapácsot, először jól fejbevágta vele a másik gyereket, utána pedig két ablakot is kivert vele dühében.... Szerencsére február elsejével elköltöztek a faluból, de akkkor is felelőtlenségnek tartom, nagyobb baj is történhetett volna...

Egyébként így néz ki a kész mű :) Szerintem teljesen felismerhető, figyelembe véve, hogy nem minta alapján készült, hanem a saját kreativitásával :)


6. Rendes, éles késsel vágnak az oviban... Marcel eddig nem nyúlt hozzá, mindig kitért előle, de barátnőm kislányának sikerült olyan szerencsétlenül fognia a kést, hogy az egyik ujjpercét szinte teljesen levágta...OK, tanuljanak meg vágni, de muszáj az oviban, ahol 22 gyerekre jut egy óvónő?? Tegnap pedig egyik kislány vágta keresztbe a kezét ollóval, persze ez előfordulhat, de ő épp valami fadarabot akart elvágni és nem papírt. Ilyenkor is szuper, hogy egy óvónéni van és mivel az anyukáját nem tudták elérni, így a délelőtti program kötözés és vér-eltakarítás volt (Marcel szerint 1 liter vére kifolyt szegény kislánynak...).
Friss hír: 12 öltéssel kellett összevarrni a kislány kezét tegnap délután...

7. Itthon azt papoltam egész adventben Marcelnek, hogy a gyertyagyújtás és a tűz mennyire veszélyes, persze adtam kezébe gyertyát és csillagszórót is, de nem túl lelkesen, mert bár én is szeretek "pirózni", másrészről rettenetesen félek a tűztől és a megégéstől... Erre mi az oviban az adventi rituálé.... persze egyedül gyertyagyújtás, minden nap egy másik gyerek... A koszorún pedig egész délelőtt ott égnek a gyertyák.. Ok, tanulják meg ezt is, bár szerintem nincsenek akkor sem elkésve, ha nem 4,5-5 évesen gyújtogatnak, csak 7-8 évesen...

8. Egyik nap úgy jött haza Marcel, hogy lehet teát főzni a babasarokban. Biztos játékból, gondoltam magamban, aztán kedden volt kaffeestübli az oviban (mikor a szülők, testvérek is bemehetnek, kicsit beszélgetni és megnézni a sok remekművet), erre mi volt az első, hogy nagy lelkesen mutatják nekem a teafőzős sarkot. Egy A4-es papíron van rajta a sorrend, és igen, rendes vizet tesznek az igazi vízforralóba, aztán bedugják az igazi konnektorba, aztán mikor felforrt a víz, beleöntik egy igazi kancsóba, teát bele, aztán szép kis teáscsészékbe töltik. Az egyik kislány két hétig nem volt oviban, mert leforrázta a lábát... Nem tudom, hogy én vagyok-e túl érzékeny ezzek kapcsolatban, de szerintem egy 4,5 - 5 éves gyereknek hasonlóan jó lenne játékból is teát főzni, nem???....Konnektor, áram, forró víz, szerintetek kell ez egy oviba???????

Nem tudom, hogy ez Svájc-függő-e vagy ovi-függő és hát konkrét tapasztalatom nincs egy magyar vagy osztrák oviról sem, úgyhogy kíváncsi lennék, Ti mit szóltok hozzá és ilyenek egy magyar oviban előfordul(hat)nak-e!

És bár soha nem voltam paramami és eléggé szabadjára engedtem Marcelt, azért kezdek örülni minden olyan napnak, mikor nem telefonálnak és Marcel épségben ér haza :)))))

Kommentare:

Dominika hat gesagt…

Hűűű, nem semmi dolgok vannak! Magyarországon ilyet el sem tudnék képzelni. Itt úgy le van szabályozva minden, még a gyerekek is, hogy el sem tudnám képzelni, hogy mondjuk teát főzzenek...
Szerintem valahol középen lenne a megoldás, legalábbis az én két gyerekemmel megélt ovis tapasztalatok alapján.

Bea hat gesagt…

Húúú hát ez azért elég meredek! Úgy látszik a múltkori udvarról felmenős sztorimmal én sehol sem vagyok, pedig nálam már az is kiütötte a biztosítékot. Szerintem ilyenek itthon nincsenek, legalábbis remélem.
Pedig én általában lazábban kezelem a gyerekek dolgait, mint néhányan körülöttem, de az, hogy egyedül buszozzanak ennyi idősen, vagy hogy egyedül/felügyelet nélkül játszanak forró vízzel-kalapáccsal-tűzzel az azért elég durva szerintem, pláne ha már nem egy baleset történt is. Én alapvetően annak a híve vagyok, hogy bízzunk!megbízzunk a gyerekekben, hogy ne féltsük őket túl, de Gyerekek, azaz ügyetlenebbek, meggondolatlanabbak, kontrolálatlanabbak, mint egy felnőtt.
Más szülőket ez nem zavar? vagy nekik svájciként egy természetes? hogy a gyerek lenyiszálja az ujját, vagy leforrázza magát?

Mondjuk nekem már az is fura, amit régebben írtál, hogy ott egyedül járnak a gyerekek oviba.

Ozsváth Szilvia hat gesagt…

Mi már csak az iskolai életet tapasztaltuk meg itt, de látom, h a gyerekeket jóval, JÓVAL szabadabban kezelik, sokkal hamarabb önállóságra nevelik. Amiket leírtál, nálam nem férnek bele az önállóságra nevelés kategóriájába. Én inkább felelőtlenségnek nevezném ... :(

zsizzsik hat gesagt…

Ilyenek Ausztriában sincsenek.
Az ovi udvara teljesen zárt, ha ki is mennek az udvarra a bejárati kaput lezárják és csak a hátsó kapun lehet bemenni, amin felnőtt magasságban van a nyitó.
Van késsel vágás, de nem olyan éles késsel, hanem vajazó késsel vághatják a puhább gyümölcsöket. Az ollós baleset megtörténhet, egy anyuka pl azért vette ki a gyerekét nálunk a csoportból, mert a kislánya egy óvatlan pillanatban belevágott a hajába. (persze az anyukáról is megvan a véleményem)
A kalapács is nagyon durva, a forró víz meg egyenesen felháborító! Gyertyát gyújtottak nálunk is a gyerekek egy közös rituáléval, felnőtt felügyelet mellett.
A buszos gyerekkiosztás elképzelhetetlen, amikor mi mentünk busszal 4 gyerekre jutott egy szülő és még így is állandóan mindenkit számolgattak.
És az milyen, hogy 8 óra előtt nem lehet bemenni a csoportba? Mi van, ha egy szülőnek dolgoznia kell menni reggel? Akkor a gyerek vár mondjuk 7-től 8-ig?
Nekem is égnek állna a hajam ezektől a dolgoktól, de ettől még nem gondolom, hogy rossz lenne az ovi. Nem kérdeztél még más szülőket, hogy mi a véleményük? Vagy egy emberként éljeneztek, amikor megmutatták a teázó sarkot? Senki nem mondta, hogy nem kellene?
És egyébként hogy látod, tényleg önállóbbakká válnak ettől a svájciak?

khase hat gesagt…

Szerintem az itteni szülöknek ez a természetes, hisz ök is ilyen körülmények között jártak oviba. Ahogy észreveszem, itt valahogy jobban megbíznak a gyerekekben és a gyerekek tudásában és ezért a gyerekek is jobban betartják az (íratlan) szabályokat is. Pl. az, hogy egy gyerek sem "szökik meg" az oviból, gondolom nem véletlen, hisz nincs kerítés, de megsem mennek el.
Az ollóval vágáskor megtörténhet baj, ez tényleg inkább csak szerencsétlenség.

Zsuzsa, Marcelnek van olyan ovis kis társa, aki Thunból jár fel, minden reggel busszal, egyedül, elsö naptol kezdve (akkor volt 5 éves) és egyedül megy haza... megszokta, büszke rá és az biztos, hogy a soförök is jobban odafigyelnek rájuk, hisz rajtuk van a "lichtgurt", tehát rögtön látszik, hogy ovisok.

Oviba nem lehet elöbb bemenni, 7.55-kor csengetés, addig kint kell várni... de azt már az elején mondták, hogy ne küldjük túl korán a gyerekeket, hogy 5 percnél többet ne kelljen várniuk az udvaron... a szülö (anya) pedig ne menjen dolgozni, maradjon otthon és fel 12-kor várja meleg ebéddel a csemetét....

Nem, én is azzal kezdtem, hogy ezektöl eltekintve tényleg nagyon jó az ovi, Marcel szivesen megy, vannak barátai, sok mindenben fejlödik, kiegyensúlyozott és boldog, ezek a legfontosabbak :))

Hogy ettöl önállóbbak lesznek-e? Valamilyen szinten biztos, hisz pl. ha csak arra gondolok, mennyire nem akart Marcel egyedül öltözni, de mivel az oviban rá volt kényszeritve, mivel szülö nem mehet be, kénytelen volt gyorsan megtanulni, aztán az utcán közlekedés, magabiztosabbak egyedül is, belejük táplálták a Zebra elött megállást, körülnézést (ami szintén nem jelenti azt, hogy néha átfutnak, mert bohóckodnak, mert GYEREKEK), de hogy ezt 4,5-5 évesen kell-e kezdeni abban nem vagyok biztos, szerintem semmivel nem marad le az, aki mondjuk csak 7-8 évesen megy elöször egyedül valahova....

De a forró viz azért egy kicsit nálam is kiverte a biztosítékot....

Szitya hat gesagt…

Elhűlve olvastam ezt. A teakészítésnél még Emma kapcsán is izgulok mindig (habár hagyom), pedig ő már hamarosan 12.... És igen, én is úgy gondolom, hogy sok gyerek megért dolgokat, és elfogad "szabályokat", de ugyanezek a Gyerekek 4-5 évesen hirtelen máshogy is gondolhatják, láthatják a dolgokat, vagy egészen egyszerűen ROSSZUL mérhetnek fel dolgokat. És az iszonyat veszélyes.
Elég sok balesetet felsoroltál itt. Ezek ügyében senki nem okolja az óvónénit? És ő sem saját magát? Furi.
Svájcban sok furi dolog volt régen is, most is. Persze, akik "túlélik" ezt a fajta "edzőtábort", azok nyilván gyakorlatiasabbak lesznek, mint a mi óvodásaink/kisiksolásaink...

julcsi hat gesagt…

Teljesen ledöbbentem...Oviba egyedül járás,éles késsel vágás és a forró víz esete...:( Azt hiszem ezek után a magyar ovikra nem szólhatunk rosszat.... Puszim nektek Orsim! ♥

Ditke hat gesagt…

Ilyen itt sincs, bár az enyémek nem a tipikus spanyol suliba járnak hanem egy angolba.
Itt nemhogy zárt kerítés, hanem addig fel sem állhat az ovis korosztály a fal mellől amíg a szülő személyesen érte nem jött. Addig libasorban várnak a tanárnénivel (jó, itt 3 évesen már sulinak hívják, de lényegében ugyanaz mint az ovi) A kijáratnál reggel és délután is 2 felügyelő áll, minden gyereket ismernek, a nagyon sem csatangolhatnak el míg a szülő értük nem jött. 16 éves kortól mehetnek egyedül haza (ami a másik véglet szerintem)
Most 3. osztályosok és most kezdtek el sütni-főzni workshop-on, de szigorúan felügyelettel.
Ez a svájci módszer nekem már nem önállóságra nevel hanem túlélőshow ...

Sok sikert a továbbiakhoz!

Anonym hat gesagt…

Mi egy Zürich melletti faluban élünk, kislányunk tavaly itt járt óvodába. Érdekes, mintha csak a "mi" ovinkról írtál volna; ui.nálunk is volt, tüz, kés, kalapács, nyitott kapu, stb. A gyerekek itt is egyedül jönnek-mennek. A kirándulást, szabadtéri futóversenyt, stb. zuhogó esöben is megtartják ...Bécsben alapvetöen más szokások voltak, sokkal inkább a mi nevelési elveinknek megfelelöek.

G.Sz.Szilvia hat gesagt…

Orsi, ezek amiket írtál nekem is hajmeresztőőőőőő! Durva!Szóval azt mondod ilyenre készüljek???
Pár hete én is nagyon meglepődtem amikor a 2,5 ÉVES gyereket a gondozó simán hagyta, hogy késsel banánt szeljen. Előtte ő vágta vele a kenyeret meg az almát!!

zsizzsik hat gesagt…

Rosszul fogalmaztam, mert úgy akartam írni, hogy én SEM gondolom, hogy rossz lenne az ovi...
Egyébként, amit Marcel csinált a kalapácsos feladatból, nagyon jól sikeredett (mármint a vitorlás).
Azóta is eszembe jut amit írtál, olyan furcsa a minden szabályt betartó és lepapírozó Svájcban, ahol ha a kórházba rohansz a gyerekeddel 5 km/h sebességtúllépésért fizetned kell, ott hogy fér bele ebbe a kockába mindez, pl. hogy lehet, hogy az óvónéni 5 percet késik reggel ilyen helyzetben, amikor a gyerekek egyedül vannak? És neki nem a munkaköri kötelessége, hogy a gyerekek testi épségét felügyelje? Na mindegy, ezek úgy tűnik, elméleti kérdések...

Qualy hat gesagt…

Kirázott a hideg!!! Ezek nagyon durva dolgok az én mércémnek is, pedig én is az önállóságra nevelés híve vagyok. Eddig nem voltam oda az ovinkért és óvónénijeinkért, de már tudom, hogy meg kell becsülnöm őket! Nekem csak az a bajom, hogy nincs iskola előkészítés, nem szólnak, hogy a korcsolyázás, ahova egyszer mentek és kérték ehhez az engedélyem egy 2 hónapos hetenkénti tanfolyam és nem csak egyszeri alkalom és ilyen apróságok. Késsel csak a nagycsoportosok ehetnek és csak akkor, ha akarnak, áram pedig számukra elérhetetlen magasságban van, semmi elektromos játszási lehetőség, elvinni a gyerekeket csak annak lehet, akinek a nevét 1. nap megadtam, stb.

puszi,

Eri

Anonym hat gesagt…

Most olvasom csak... ezek nekem se férnek bele. Eddig azt hittem, én lazán kezelem a dolgokat. :D

Puszi,
Lalumami

p.s.: az ovit a vezetö konkrétan kulcsra zárja 8.30-kor és csöngetni kell, ha vki mégis be akarna jönni, 11.30-kor kinyitja. A szülöin mondta, hogy többször elöfordult más ovikban, hogy "odanemillök" csak úgy besétláltak... (nem részletezte, de mindenki fantáziájára bízom)