"Hiszem, hogy az embernek mindennap lehetősége nyílik rá,
hogy az élet minden területén eldönthesse, melyik a legjobb lépés."

/Paulo Coelho: A Zahir/

Freitag, 7. März 2014

Logopédusnál

Hetfőn Marcellel logopédusnál voltunk, amolyan félig-meddig kötelező, vagyis inkább szintfelmérő elbeszélgetésen. Azt tudtuk, hogy magyarul nagyon szépen beszél, nincs olyan hang, amit ne tudna kimondani, nem pösze, szépen pörgeti a "r"-t is, viszont hogy németül milyen szinten van, nehezebb megítélni, mert bár nagyon sok mindent tud és mindent ért, a beszédet nem viszi túlzásba. Ezért különösen kíváncsi voltam, mi lesz az eredmény, hisz Marcel nem arról híres, hogy németül sokat dumál, vadidegenek előtt pláne nem :)) De előtte szépen megbeszéltük, hogy amit tud, azt mondja, csinálja a feladatokat, aztán meglátjuk :))

A logopédus néni nagyon kedves volt és Marcelnek is szimpatikus, ami nála sokat számít. Abban maradtunk, hogy hochdeutschul beszél Marcelhez, bár mivel az oviban berndütsch megy, mindent ért úgy is, csak épp beszélni nem hajlandó dialektben, csak a rendes németet :)

Első feladat az volt, hogy meg kellett nevezni a tárgyakat, amiket látott egy vastag könyvben. Néztem a listát, 200 dolog volt, ebből Marcel 4-et nem tudott :)) Nem rossz teljesítmény :) Szépen hangosan mondta mindennek a nevét, na jó, a névelőkkel eléggé hadilábon áll (de ki nem, aki úgy tanulja a németet :))), nála legtöbbször minden "die" :)

A másodi feladatban neki nem kellett beszélnie, a logopédus olvasott fel állításokat és neki ki kellett választani 2-3 pálcikarajz közül, hogy melyikről van szó. Itt leginkább a térbeli fogalmakra, mint előtte, mögötte, közel, messze, aztán névmásokra, egyes-többes számra ment ki a játék, ebből is szinte az összeset jól csinálta, amin nem is csodálkoztam, mert tényleg rengeteg mindent megért már németül.

A következő feladatnál papagájt kellett játszani és szótagolva visszamondani azokat a kitalált szavakat, amit hall. Kezdődött a két szótagúakkal (pl. GA-RI, etc), aztán jöttek a három szótagúak, szépen visszamondta mindegyiket, aztán a négy szótagúak (mindegyikből 10 db volt), ott hibázott egyet. Ezen az eredményen meglepődött a logopédus (én nem tudtam, mi a jó és mi nem, szóval én csak kíváncsi voltam :), mert azt mondta, hogy ebben az 5-6 éves korban legtöbben a két szótagúakat tudják visszamondani hibátlanul, a négy szótag másodikos-harmadikos "anyag" :) Szóval ebben nagyon ügyes volt :)

Aztán volt egy történet, 6 részre szedve, 6 külön lapocskán, ezt kellett sorba rendeznie (negyed perc) és aztán mesélni róla, hogy mit lát, mi történik a képeken. No ez már nehezebben ment, mondjuk ezt is tudtam, hogy nem erőssége az, hogy csak úgy beszéljen képekről, főleg nem németül. De azért mindegyik laphoz tudott 1-2 mondatot mondani, ahogy láttam, a logopédus nem is várt többet (igazán arra volt kíváncsi, hogy tud-e Marcel mondatokat képezni, helyes ragozással, megfelelő szórenddel).

Utolsó feladatnak pedig a "Képtelenségek könyve"-ből néztek meg három oldalt, ott kellett felfedeznie, mi az, ami nem passzol és elmondania, miért. A felfedezés gyorsan ment, a beszéd lassabban, de összességében ezt is jól csinálta.

Egy órát tartott az egész, rendesen lefáradt Marcel :))) Viszont én ennyit őt idegen ember előtt németül beszélni még nem hallottam :))) Aztán kicsit beszélgettünk még a logopédussal, azt mondta, hogy igazán nincs sok mindent, amit ő csinálni tudna, mert Marcel szókincse szuper (csak tudnám, hogy ha egész délelőtt svájci németet hall, akkor honnnnnnnnnan tud vagy miért mond minden szót rendes németül??????), szépen összerakja a mondatokat is, hallás utáni értése átlagon felüli, minden hangot kimond, szépen, érthetően beszél, amit lehetne fejleszteni, az a "szabad beszéd". Így abban maradtunk, hogy a tavaszi szünetig heti egyszer megy hozzá Marcel, vagyis a logopédus megy az oviba és szerepjátékoznak, 2-3 másik gyerekkel együtt, hogy ebben erősödjön Marcel. Úgyhogy összességében nagyon pozitív volt a visszajelzés és legalább most már van róla papírunk is, hogy mennyi mindent tud Marcel németül.

Ennek ellenére pont ma reggel azt mondta, hogy ő szeretne az oviban magyarul beszélni, mert sokkal több mindent tud úgy elmondani :))) Hát igen, ahogy látom, neki azért is különösen nehéz, mert valami miatt teljesen kettéválasztja a két németet, tehát az anyanyelve mellett két idegen nyelv is van, ami nem lenne baj ebben a korban, de valahogy küzd nagyon a svájci némettel (abban is biztos vagyok, hogy ebben benne van az, hogy érzi az én "elutasításomat" a svájci némettel kapcsolatban, mert ok, lassan 4 év után valamennyire értem, de nem szeretem és nekem a német az a hochdeutsch még mindig...:).

Múlt héten szemvizsgálat is volt az oviban, ott is minden rendben volt, síelni is voltunk a héten Erizben (emlékszem tavaly még Mont Everest-nek tűnt a gyerekpálya, idénre "összement", ez már nem kihívás Marcelnek :), megnyitottunk a grillszezont (bár 1 fok volt és jeges szél, de március elseje az már nem tél :)), az úszás is elkezdődött, elkészült egy újabb guriga-golyópálya és ha minden igaz, akkor hétvégere jön a tavasz is :)))



Esti fények :)

Március elsejei grillezés :))

Golyópályánk :)

Erizben :)

Első ebédek kint a teraszon :))






Kommentare:

Dominika hat gesagt…

De jó, hogy írtál!!!
A képek megint nagyon fantasztikusak!!!
Marcel nagyon jó fej!

Alma korte hat gesagt…

ügyes a fiad nagyon! szerintem a suli is sokat fog dobni rajta.
Orsi majd írd át a blogom linkjét, már nem él a régi! köszi!

Anonym hat gesagt…

Nagyon ügyes! Fogadjunk ö az egyetlen gyerek az oviban, aki tud hochdeutsch-ul! :D

Gábor zokni nélkül grillezik 1 fokban???

Puszi,
Lalumami